SMÅ ÅTGÄRDER MED STOR VERKAN FÖR ELEVERNAS SKOLMILJÖ
Fem skolgårdar i Stockholmsområdet har under hösten 2022 haft besök av våra landskapsarkitekter. På uppdrag av SISAB genomför vi projektet Dialogskolgårdar med målet att införliva mer grönska och platsbyggda installationer på gårdarna, anpassade efter platsens förutsättningar och elevernas önskemål.
Utifrån denna input skissades förslag på olika möjligheter fram och presenterades för elever och lärare under återkommande workshops. Under tillfällena utvärderades förslagen mot elevernas idéer, tillgänglighet och projektets budget. På så vis säkerställdes att alla behov och idéer fångades upp och togs med i beräkning såväl som förslagens genomförbarhet.
Redan från start fanns slutmålet att ta fram detaljerade modeller av hela skolområdet som visualiserade de slutgiltiga lösningarna. Därigenom kunde de tydligt förankras i de olika verksamheterna och presenteras för alla skolans elever när de tog plats på respektive skola. Något som uppskattats av såväl elever som pedagoger.
Med projektet Dialogskolgårdar har våra landskapsarkitekter med liten budget lyckats göra små åtgärder med stor effekt för elevernas välmående – och dessutom utvecklat nya metoder för att genom dialog möta verksamheternas unika behov.