Under 2024 fick våra inredningsarkitekter i uppdrag att ta fram ett koncept för ytskiktsrenovering av Montessoriskolan Pētnieki i Riga, Lettland. Skolan är inrymd i en gammal industribyggnad och krävde särskild omsorg och noggrann planering för att skapa en välfungerande och inspirerande lärmiljö.
Projektet inleddes med ett studiebesök i Stockholm, där vi bjöd in en referensgrupp från verksamheten för att ge dem en inblick i två av våra tidigare skolprojekt – Hagaskolan och Lillholmskolan. Gemensamt för dessa skolor är en spännande arkitektur där den inre gestaltningen och möbleringen spelar en avgörande roll för lärmiljön. Studiebesöket gav oss möjligheten att utbyta erfarenheter, få värdefull feedback och diskutera viktiga aspekter av skolmiljöer, såsom akustik, grupprum, miljövänliga material och hållbara lösningar.
För att möta skolans behov utvecklade vi ett koncept för hyresgästanpassning och inredning, samt skapade en detaljerad 3D-modell för att visualisera och presentera miljöerna för verksamheten.
Ett inredningskoncept inspirerat av naturen
Skolan är fördelad över tre våningsplan med en gemensam entré och sammanlänkande korridorer. Interiören bygger på noggrant utvalda, miljövänliga material som skapar en harmonisk och trivsam atmosfär. Vårt mål var att skapa en inspirerande och funktionell miljö där barnen känner sig trygga och naturligt motiverade i sin lärprocess.
Designen har hämtat inspiration från skolans historia som en tidigare bomullsfabrik, samt från den omgivande naturen och en tanke om utforskande. Skolans grafiska identitet har integrerats i gestaltningen och skapar en enhetlig och inbjudande atmosfär, där både barn och föräldrar enkelt kan orientera sig och känna sig hemma.
En lärmiljö formad av Montessori-pedagogik
I konceptet har vi integrerat Maria Montessoris pedagogiska principer, vilket innebär att lärmiljön stödjer barnens självständighet, nyfikenhet och sociala samspel. Varje undervisningsområde – praktiskt liv, sensorisk träning, språk, matematik och kultur – är noggrant planerat för att skapa en meningsfull och sammanhängande lärandemiljö.
Utformningen uppmuntrar till ett aktivt lärande där eleverna kan arbeta individuellt eller i små grupper, anpassat efter deras behov och inlärningstempo. Lärarna har en viktig roll i att stödja elevernas initiativ och skapa en miljö som är både stimulerande och trygg. Montessoriskolan Pētnieki har nu en genomtänkt och inspirerande interiör som inte bara gynnar elevernas utveckling, utan även ger pedagogerna en trivsam och funktionell arbetsmiljö.