Söder om söder, i Stockholmsförorten Skärholmen, har våra arkitekter, landskapsarkitekter och storkökskonsulter arbetat med den nya Lillholmsskolan. Projektet innefattade en om- och nybyggnad av fastigheterna, som utökats från 550 till 990 elever i årskurserna F-9 med särskoleverksamhet och förberedelseklasser för nyanlända. Skolan som ursprungligen var spridd över sex mindre byggnader, de flesta från 1960-talet, och två paviljonger samt flera lokaler utanför området blev i och med nybyggnationerna samlad i färre, större huskroppar med tydligare översikt.
Jonna Isacson, uppdragsansvarig arkitekt
Skolans värdegrund av inkludering och lika värde, med lärandet i fokus, har varit central i utformningen av nybyggnaderna. För att få lugn och studiero i skolan vändes klassrummen mot naturen, medan mer aktiva lokaler och gemensamma utrymmen lokaliserades mot de öppnare fasaderna mot skolgården. Även den interiöra gestaltningen i Lillholmsskolan bär respekt för barnens behov av lugn i sin vardag, men utan att underskatta lusten som en lekfull och konstnärligt gestaltad miljö ger.
Projektet skedde i nära dialog med verksamheten som berikat processen med sina förväntningar, erfarenhet och expertis. På så sätt har lokalernas och gårdens flöden och innehåll kunnat anpassas efter skolans nutida och framtida behov.
NÄROMRÅDET BJÖDS IN
I projektet arbetade vi inom en befintlig detaljplan med pressade höjder. Fyra av de sex befintliga byggnaderna revs för att ge plats åt de tre nybyggnaderna; hus G, H och J. Hus G och H byggdes i två våningar vinklade för att tillsammans rama in en stor samlad skolgård med tillgång till naturmark i öst. I nybyggnaderna inkorporerades ett överraskningsmoment i gestaltningen. Utsidan är konstruerad för att smälta in i den befintliga stadsbilden med rätvinkliga tegelfasader, men öppnar upp mot en skolgård som omfamnas av stora glaspartier med lekfulla solavskärmningar. Med lackade aluminiumdetaljer i en klar och djärv färgsättning får skolan här även en tydligt avläsbar identitet.
Hus G är skolans nya centrum. Här leder entrén in i matsalen, med ett tillhörande tillagningskök med kapacitet för 1200 portioner. På det nedre planet finns praktiska lektionssalar för musik och hemkunskap med utsikt mot skolgården. Den terrasserade övergången från gården erbjuder med sitt sydvästliga läge en härligt solig sitt- och samlingsplats för eleverna under sommarhalvåret, och en scen för skolavslutningar eller dylikt.
På plan två är biblioteket det kreativa navet i framkant mot skolgården, med stora fönster utformade som sittnischer med låga bröstningar. Med ett galleri av utställningsskåp, grupprum och platsbyggda sittmöbler skapades här en öppen kommunikativ yta med gott om rörelse och dagsljusinsläpp. Lektionssalarna är delade i två kluster för naturvetenskapliga och estetiska ämnen, med sikt mot det lummiga grönområdet för maximal studiero.
Hus H är det nya hemvisthuset för årskurs F-4, med en total kapacitet för 460 elever. Här leder huvudentrén in till ett entrétorg dit centrala funktioner organiserats, såsom bitr. rektorer, specialpedagoger, elevhälsa och personalrum. Särskolan är organiserad i tre hemvister, en för varje stadium, placerade nära de jämnåriga; lågstadium i hus H, mellanstadium i hus B och högstadium i hus A.
Den tredje nybyggnaden, hus J, är skolans samlade idrottslokal, med en fullstor avdelningsbar hall som gör det möjligt för flera klasser att samtidigt nyttja lokalen tillsammans eller i mindre, avgränsade delar. Både hus G och hus J har egna entréer och är möjliga att hyra kvällstid. På så vis bjuds närområdet in för att befolka skolan även under de tider som skolverksamheten inte bedrivs.
EN GESTALTNING I ENHETLIG GEMENSKAP
I interiören arbetade vi för att skapa inbjudande miljöer som erbjuder ett visuellt lugn och inspirerar till såväl kreativitet som aktivt lärande. Bröstningspaneler i trä ger lokalerna en vänlig och slittålig inramning, accentuerade av lekfulla kulörinslag i dörrar och snickerier. Därigenom har vi skapat en logisk och pedagogisk orientering i husen som bidrar till en enhetlig gemenskap i hemvister och klassrum. Färgskalan i interiören går i samma ton som exteriören, men i en lugnare och mindre kontrastrik färgsättning.
All gestaltning utgår ifrån ett generellt tema med referenser till berg, sten och kristaller. Formreferenserna till gestaltningstemat är genomgående och återfinns i allt från kakel och gradänger till fönster, fasader och pentryn i kristallformade nischer. Temat fortsätter även upp genom själva taket där fläktrummen dolts i ett modellerat landskap likt alptoppar och berg. Här strävar kunskapen uppåt och binder nybyggnaderna som helhet till den visuella identiteten.
MILJÖCERTIFIERING OCH ÅTERBRUK
I enlighet med SISABs standarder uppfördes de nya skolbyggnaderna med certifieringen miljöbyggnad silver. Ursprungligt fasadtegel från 1960-talet har återbrukats från de rivna husen i påbyggnader. Utvändiga pelare i mosaik, ett konstprojekt från tidigare elever vid skolan, har demonterats från de rivna husen och återanvänds i matsalen som en minne av det som varit. Genom att behålla och återbruka material och konstnärliga utsmyckningar ser vi till att de nya husen bär med sig lite av de ursprungliga skolbyggnadernas karaktär, samtidigt som vi sparar på plånboken och miljön.
Med ett lekfullt och färgsprakande uttryck och flexibla utrymmen anpassade för verksamhetens behov hoppas vi att den nya Lillholmsskolan ska inspirera till lek och långsiktigt lärande – och inte minst bidra till stolthet bland både elever, lärare och boende i närområdet.