Den nya Lillholmskolans skolgård är utformad för att möta både barnens behov och framtida klimataspekter. Här har våra landskapsarkitekter arbetat i nära dialog med verksamheten för att gestalta en skolgård full av innehållsrika lekytor, anpassade för barn med olika behov i alla åldrar. Skolans 990 elever i årskurserna f-9 får efter om- och nybyggnaden en högkvalitativ gårdsmiljö, rik på variation och lekfulla inslag.
På grund av skolans särskoleverksamhet är både utrustning och gårdens gestaltning utformad med tillgänglighet i fokus. Med variation i lekutrustning och ytor bestående av tillgängligt markmaterial gör vi miljön lätt att överblicka, trygg och enkel att orientera sig i. På så vis blir gården en förlängning av den tillgängliga lärmiljön, där alla får tillgång och möjlighet att delta i lek och gemenskap oavsett funktionsförmåga.
Gestaltningen och lekutrustningen planeras med hänsyn till var respektive årskurs har sina hemvister, med gradvisa övergångar i svårighetsgrad. Här uppmuntras barnen att leka där de känner sig bekväma, med möjligheter för mer utmanande lek och utrustning i takt med nyvunna förmågor och upptäckslust.
GRÖN ÅRET RUNT
Ny växtlighet sprids ut över gårdens ytor, så att elever enkelt kan röra sig mellan lekytor i sol och skugga. Regn och smältvatten filtreras ner i stora skelettjordar för att fungera som bevattning. Alla växtval är framtagna i samråd med SISAB:s Markavdelning för att uppfylla krav på slitage och andra skötselaspekter.
Växtvalen skiftar mellan de gårdsdelarna, där den varierande upplevelsen av grönska skapar olika rumsligheter. Planteringarna förstärker även de olika årstidsväxlingarna, med varierande blomning och färgskiftningar över året. Om våren blommar lökar vid entréer och prydnadskörsbär på bar kvist, på hösten sprakar lönn och ornäsbjörk i rött och guld. Vintern ger rum åt de städsegröna tallarna och om sommaren svalkas gården av trädens grönskande lövverk.
TÅLIGA OCH ÅTERBRUKADE MATERIAL
Material som trä och stål gör möblerna slitstarka och långlivade, vissa förses även med förlängda bordsskivor för rullstolsanpassning. Små och stora kullar av asfalt och konstgräs finns spridda över gården för att skapa en varierande topografi. På asfaltskullarna finns markmålningar av springande fötter, som barnen kan följa på sin väg mot toppen.
Befintlig granit från rivna murar, trappor och hällar har demonterats och återbrukas i tillgänglighetsåtgärder vid trappor och ramper mot hus A och B. Framför skolans nya huvudbyggnad utgörs entrén av en stor samlingsyta, med en platsgjuten betonggradäng behandlad med saltpatina för att ge ett livfullt uttryck. Alla entré- och möbelzoner utförs med ett golv av fiskbensmönstrat marktegel, för att på så sätt binda samman hela skolgården i en enhetlig gestaltning.
EN GÅRD FÖR ALLA
I och med nybyggnadernas placering blir skolgården mer samlad och överblickbar, med en naturlig och lättillgänglig sammanlänkning till befintlig natur öster om skolan. I miljön varvar vi aktiva zoner med möblerade ytor under trädskugga, där elever kan samlas för att vila och iaktta leken utan att exkluderas från den större gemenskapen. Den nya gården erbjuder en variationsrik, öppen och lättorienterad miljö med plats för såväl individen som gruppen. Ambitionen är att alla barn ska känna sig trygga och uppmuntrade till att leka, utmanas och utvecklas efter egen förmåga.
Med sitt centrala läge i stadsdelen, och närheten till den intilliggande naturmarken, är vår förhoppning att skolgården blir en aktiv plats såväl under som efter skoltid. Den nya Lillholmsskolan ska utgöra ett tillskott för hela närområdet; en mötesplats för lek, lärande och gemenskap.